Ce trebuie să stiti despre vitamina A

Data: 05/03/2013
Ce trebuie să stiti despre vitamina A
loading...

Vitamina A este un grup de vitamine liposolubile. Ea este atrasa în intestin în prezenta grăsimilor.

De exemplu, daca mancati un morcov crud, carotenul este de numai 10-15%, dar în cazul în care morcovii sunt fierti in ulei, carotenul este utilizat la 90%.

Cantitatea necesară zilnică de vitamina A pentru un adult este de 1,5 mg de vitamina C pură. Pentru mamele însărcinate, sau care alăptează, ori sunt supuse la munca grea fizică si psihică este necesar intre 2 – 2,5 mg.

Vitamina A este continută în cea mai mare parte de carnea de vacă si ulei de peste. În cantităti mari, sunt, de asemenea, găsite în galbenusul de ou, oua si ficat. Forma de provitamina A sau caroten se găseste în următoarele fructe si legume – morcovi, ardei rosu, suc de fructe, rosii, urzică, spanac, patrunjel, dovlecel, caise, prune, măcese si cassis.

Vitamina A se gaseste sub doua forme: forma de origine animala, retinolul care este inmagazinat in organism si forma de origine vegetala, betacarotenul, care este convertit in retinol daca nivelul din organism nu este suficient. Astfel, se poate spune ca betacarotenul nu este toxic, cu exceptia cazului in care aportul excesiv poate cauza o ingalbenire reversibila a pielii. Betacarotenul poate creste incidenta aparitiei cancerului la plamani si la nivelul colonului daca este oferit izolat fumatorilor.

Vitamina A:
-este necesara pentru sanatatea tegumentelor si protectia impotriva infectiilor
-este un puternic antioxidant si imbunatateste imunitatea
-ofera protectie impotriva multor forme de cancer
-este esentiala pentru vederea nocturna

Vitamina A este, de asemenea, numita si vitamina de crestere. Acesta oferă normală viziune, de crestere a organismului tinerilor, dezvoltarea de dinti si oase, intareste pielea si membranele mucoase, reglementeaza activitatea de hormon tiroidian asupra metabolismului si mai mult.

Tabel cu alimente ce contin VITAMINA A
Aliment Masura Cantitate (UI) Densitatea nutrientului
Morcovi cruzi 1 cana 34317,40 235,5
Spanac fiert 1 cana 18865,80 164,1
Patrunjel in stare proaspata 2 linguri 631,80 84,2
Ardei gras rosu, crud 1 cana 5244,00 76,0
Salata verde 2 cesti 2912,00 66,9
Cartofi dulci, coapti sau fierti in coaja fiecare 13107,70 49,5
Pepene galben 1 cana 5158,40 33,2
Caise fiecare 914,20 19,6
Broccoli gatit la aburi 1 cana 2280,72 18,8
tomate 1 cana 1121,40 10,7
Oregano uscat 2 lingurite 207,08 8,1
Sparanghel fiert 1 cana 970,20 8,1
Fasole verde fierta 1 cana 832,50 6,9
Varza Brussel fierta 1 cana 1121,64 6,6
Castraveti cu coaja 1 cana 223,60 6,0
Pepene verde 1 cana 556,32 4,1
Grapefruit 0.50 fiecare 318,57 3,1
Telina cruda 1 cana 160,80 3,0
Prune uscate 0.25 cana 844,48 3,0
Papaya fiecare 863,36 2,6
Mazare verde fierta 1 cana 955,20 2,6
Varza tocata fierta 1 cana 198,00 2,2
Prune crude fiecare 213,18 2,1
Portocale fiecare 268,55 1,6
Lapte de vaca 2% 1 cana 500,20 1,5
loading...
Ce trebuie să stiti despre vitamina A
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...Loading...